Betere sportprestaties met vitamine D

Ben je ook blij als je wekelijks in de sportschool staat? Trots op jezelf als dat weer gelukt is? De ene keer kun je jezelf beter motiveren dan de andere keer. Maar hoe krijg je het nu voor elkaar om elke keer met plezier je workout te doen en op de lange termijn ook nog eens je conditie te verbeteren? Je zou het misschien niet verwachten, maar vitamine D kan je helpen!

Wondermiddel D

Je weet vast al dat D een positief effect heeft op je weerstand en je botten. Onderzoek wijst uit dat calcium beter wordt opgenomen door vitamine D. Maar wist je ook dat vit D zorgt voor sterke spieren? Uit research bij sporters blijkt dat de kans op een blessure of spierpijn kleiner is wanneer de sporter een goede vitamine D waarde in het lichaam heeft. Deze vitamine speelt namelijk ook een belangrijke rol bij de aansturing van je spieren. Heb je een D tekort, dan kunnen je spieren simpelweg de workout minder goed aan. (Bron:www.topsporttopics.nl)

Zonnevitamine

Zo wordt vitamine D ook wel genoemd, want onderzoek toont aan dat we 80 tot 90 procent van onze vitamine D uit zonlicht opnemen. Sport je veel binnen? De kans is groot dat je op die momenten geen D aanmaakt. Onderzoekers melden namelijk dat bij binnensporters zich vaker een vitamine D tekort voordoet dan bij buitensporters. (Bron:www.smcknvb.nl) In de buitenlucht sporten is gezond, maar wees je ervan bewust dat in de winter de zon niet krachtig genoeg schijnt om er voldoende vit D uit te kunnen halen.

Betere sportprestaties

Of je nu binnen of buiten sport, wees je ervan bewust dat vitamine D een extra positieve invloed kan hebben op je prestaties. Af en toe een zonvakantie of een zonnebankje pakken kan dus zeker bijdragen in plezier aan sporten.

keyboard_arrow_leftVoorbereiden op de zonkeyboard_arrow_rightTips om je voor te bereiden op de wintersport