Vitamine D, belangrijkste feiten op een rijtje

Met een gezond vitamine D niveau voelt álles beter. En je ziet de wereld niet alleen door een zonnige bril, ook je lichaam krijgt een boost na een bezoek aan de zon.

Niet dat je je direct kunt inschrijven voor de Olympische Spelen, maar wel zul je je met ons vitamine D zonnetje merkbaar beter voelen dan wanneer je in een onesie op de bank blijft liggen. ;)

 

Zo zorgt vitamine D voor:

  • de opbouw van sterke botten;

  • een sterker gebit;

  • een betere werking van de spieren;

  • en een betere weerstand.

De zon is de grootste bron van vitamine D. Daarnaast zit er in voeding alleen niet voldoende om aan je dagelijkse dosis vitamine D te komen. Jammer dat deze zomer zo weinig zonnige dagen telt, dat ook dat niet voldoende is...

 

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot:

  • een groeiafwijking (bij kinderen);

  • botontkalking;

  • spierpijn;

  • pijn in botten;

  • en vermoeidheid.

Eet je gezond en kom je iedere dag in daglicht 15 a 30 minuten buiten? Dan krijg je waarschijnlijk voldoende vitamine D binnen, maarrr...

 

Je hebt een grotere kans op een vitamine D tekort als je:

  • een donkere huidskleur hebt;

  • niet vaak buiten komt;

  • buiten altijd volledig dekkende kleding draagt;

  • zwanger bent; (Lees: Zonnen tijdens zwangerschap, kan dat?)

  • als vrouw 50 jaar of ouder bent;

  • of als man 70 jaar of ouder bent.

Met de speciale blue D-lite techniek van Sunday’s houd je je vitamine D niveau gemakkelijk op peil zonder daarbij supplementen te hoeven gebruiken. Vind hier een zonnestudio bij jou in de buurt en geniet van ons heerlijke zonnetje.

Bronnen: NU.nl en KNMI

keyboard_arrow_leftDit doet zonlicht met je body & mindkeyboard_arrow_rightBetere seks voor mannen én vrouwen