Tips om je voor te bereiden op de wintersport

Ga jij dit jaar nog wintersporten? En wil je ook van het wintersportzonnetje genieten? Hieronder lees je hoe je dat het best kunt doen. Het begint allemaal bij je goed voorbereiden.

Zonkracht

Veel mensen denken dat de zon alleen fel is in de zomer als iedereen lekker op het strand ligt. De zon kan op een heldere, koele dag echter net zo sterk zijn als op een warme zomerdag. Dat de zon in de zomer sterker is dan in de winter is een feit, maar ook de locatie op aarde en de hoogte bepalen hoe krachtig de zonnestraling is. Het is dus niet verkeerd je goed voor te bereiden voor je de piste op gaat.

Extra sterk

In de bergen kan de zonkracht tot wel twee keer hoger zijn dan in ons koude kikkerlandje. Dit komt onder andere door:

- Op grote hoogte is de UV-straling tot wel 30% sterker dan op zeeniveau.

- Weerkaatsing van de zon op sneeuw waardoor de straling sterker wordt.

- De schone lucht. In de bergen is de lucht over het algemeen heel schoon waardoor de UV-straling minder tegengehouden wordt.

Voorzonnen

Je kunt je natuurlijk dik insmeren met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor, maar die houdt ook de vitamine D tegen die je aan het einde van de lange winter nu juist weer zo hard nodig hebt. Als je een paar weken voor je vakantie een kleurtje opbouwt bij Sunday’s, bereidt je niet alleen je huid voor op de krachtige zon, maar bouw je ook je vitamine D level op.  Eenmaal op de lange latten (of op je board) zorgt een zonnebrandcrème met een lage beschermingsfactor (SPF 10 of 15) ervoor dat je voldoende vitamine D binnen krijgt maar toch niet verbrandt.

Volg ons op Facebook

keyboard_arrow_leftBetere sportprestaties met vitamine Dkeyboard_arrow_rightBreng je Blue Monday door met onze vrolijke tips!