Veel gestelde vragen

Vitamine D vragen

Het liefst zouden we daar een kort en helder antwoord op geven, maar dat is niet mogelijk omdat dit afhangt van een aantal factoren die per persoon verschillen.

Het verschil tussen blue D-lite van Sunday's en een gewone zonnebank
Waar standaard zonnebanken hoofdzakelijk UVA opleveren - wat zorgt voor een snelle bruining die echter ook weer snel verdwijnt - ligt de focus bij de blue D-lite lampen van Sunday's meer op UVB, wat naast een duurzame pigmentopbouw samen met het blauwe licht ook zorgt voor de aanmaak van Vitamine D. Het percentage UVB is in blue D-lite lampen, afhankelijk van het type (100 Watt of 160 Watt) drie tot vier keer zo hoog als in de lampen van standaard zonnebanken. De UV-waarden van de blue D-lite voldoen daarbij nog steeds aan de Europese richtlijnen.

In hoeverre de blue D-lite zorgt voor de opbouw van vitamine D, varieert afhankelijk van je persoonlijke kenmerken en omstandigheden. Hierbij moet je onder andere denken aan je voedingspatroon, huidskleur, leeftijd, het aantal uren dat buiten wordt doorgebracht en lichamelijke conditie. Wij kunnen derhalve geen concrete uitspraken doen over de exacte aanmaak van vitamine D onder invloed van de blue D-lite lampen. In zijn algemeenheid geldt echter dat gemiddeld één bezoek* onder een blue D-lite zonnebank per week voldoende moet zijn om het vitamine D op het gewenste niveau te krijgen. Daarbij moet ook worden opgemerkt dat je onder invloed van zonlicht (van zon of blue D-lite) nooit een teveel aan vitamine D kunt opbouwen, wat bij gebruik van vitamine D supplementen wel het geval is.

* De lengte van de sessie alsmede het type bank wordt aan de hand van een huidanalyse door de zonneconsulent(e) bepaald.

Hoewel we spreken van een vitamine, is vitamine D eigenlijk een hormonale stof. Vitaminen kunnen namelijk niet door het lichaam zelf worden aangemaakt, maar krijgen we binnen via onze voeding. Vitamine D maken we echter grotendeels zelf aan onder invloed van zonlicht.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is vitamine D niet één vitamine, maar een groep van 5 in vet oplosbare prohormonen, te weten vitamine D1 t/m vitamine D5. Deze groep hormonen vergroten de absorptie van calcium, ijzer, magnesium, fosfaat en zink in ons lichaam, stoffen die weer onmisbaar zijn bij het soepel verlopen van tal van lichaamsfuncties. Voor de mens zijn vitamine D2 en vitamine D3 het belangrijkst voor de gezondheid, waarbij vitamine D3 tot wel 10 keer effectiever is dan vitamine D2. 

Zoals alle hormonen in ons lichaam speelt vitamine D een belangrijke rol in de aanmaak van honderden eiwitten en enzymen die verantwoordelijk zijn voor een algemene goede gezondheid en het voorkomen van diverse ziekten. Op die manier is vitamine D van invloed op meer dan 2000 genen in ons lichaam: het vergroot de spierkracht en botsterkte, het heeft een ontstekingsremmende werking en ondersteunt het immuunsysteem. Het draagt bij aan de werking van insuline en speelt een rol in de strijd tegen kankervorming in het lichaam. Vitamine D is op die manier betrokken bij veel belangrijke lichaamsprocessen. 

 

Wetenschappelijk onderzoek wereldwijd bevestigt de complexe bijdrage van vitamine D in het voorkomen of afremmen van een groot aantal ziektebeelden:

  • osteoperose
  • verschillende vormen van kanker waaronder borst-, prostaat- en darmkanker)
  • hart- en vaat ziekte
  • hoge bloeddruk
  • obesitas
  • diabetes
  • auto immuun ziekten
  • multiple sclerose
  • reumatische artritis
  • osteoartritis
  • bursitis (slijmbeursontsteking)
  • jicht
  • onvruchtbaarheid
  • PMS
  • parkinson
  • depressie 
  • alzheimer
  • chronische vermoeidheidssyndroom
  • fibromyalgie
  • chronische pijnen
  • tandvleesaandoeningen
  • psoriasis

De enige betrouwbare manier om je vitamine D op peil te houden is door zonlicht. Het grootste gedeelte (90%) van de vitamine D3 die ons lichaam nodig heeft wordt namelijk aangemaakt onder invloed van zonlicht. Dit natuurlijke proces is zo efficiënt dat dagelijks 15 tot 30 minuten onbeschermd in het zomerzonnetje zitten, afhankelijk van de zonsterkte, de leeftijd en huidskleur, al 100 x meer vitamine D oplevert dan de dagelijks geadviseerde hoeveelheid die geldt bij vitamine D supplementen! Daar moet moeder natuur een goede reden voor hebben. 

 

Slechts 10% van je vitamine D haal je uit voeding, dus het is vrijwel onmogelijk een gezond vitamine D niveau te verkrijgen via een speciaal dieet. Dat betekent dus ook dat een ongezond of eenzijdig voedingspatroon nooit de oorzaak kan zijn van een vitamine D tekort.

Hoeveel vitamine D je nodig hebt hangt af van je leeftijd, gewicht en huidtype maar in het algemeen geldt: oudere mensen hebben meer nodig dan jongere mensen, grote mensen hebben meer nodig dan kleine mensen, dikke mensen hebben meer nodig dan dunne mensen, donker getinte mensen hebben meer nodig dan licht getinte mensen, sun block lovers hebben meer nodig dan sun block haters, zonvermijders hebben meer nodig dan zonaanbidders en zieke mensen hebben meer nodig dan gezonde mensen.

We kunnen niet zonder zon; de juiste balans vinden is echter belangrijk. Teveel zon kan leiden tot vroegtijdige huidveroudering en melanoma, terwijl te weinig zon een vitamine D tekort oplevert. Hoeveel zonlicht we nodig hebben hangt af van een aantal factoren als: waar je op de aarde bevindt, het seizoen, het tijdstip op de dag en je huidtype. In het algemeen geldt in Nederland dat dagelijks 20 minuten onbeschermd in het zonnetje zitten in de zomer voldoende moet zijn om vitamine D aan te maken. In de late herfst, vroege lente en in de winter is de zon in ons land echter niet krachtig genoeg omdat hij dan te ver weg staat.

Vitamine D is een verbruiksstof, wat inhoudt dat je het steeds opnieuw moet aanvullen. In de zomer gaat dit proces dan ook bijna vanzelf omdat er meer zon is en we meer buiten zijn. Maar als in Nederland de zonkracht in de maanden september tot en met april te klein is om vitamine D aan te kunnen maken zijn veel mensen aan het einde van de winter (in de maanden februari en maar) extra vatbaar voor griepjes en andere virussen. Dan is ons vitamine D niveau ook op zijn laagst. 

Je kunt je vitamine D in de winter op een aantal manieren op peil houden:

- tussen door op vakantie naar zonnige oorden; let er dan wel op dat je je ook voldoende beschermt tegen de vaak veel krachtiger zon op deze locaties.

- regelmatig een zonnebankje pakken; een kwartier tot een half uur per week volstaat, afhankelijk van je huidtype. Let er wel op dat je zont onder een vitamine D zonnebank, waarbij de uv-verhouding zich verhoudt tot die van natuurlijk zonlicht. Als je niet te bruin wilt worden kun je er vaak ook voor kiezen de gezichtsbruiners uit te laten.

- vitamine D supplementen; hierbij is het zaak dat je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid in acht neemt, omdat je met supplementen ook een teveel binnen kunt krijgen.

Nee, het uv-licht dat verantwoordelijk is voor de vitamine D aanmaak dringt niet door glas, dus in je serre, auto of achter een glazen raam maak je geen vitamine D aan. 

Zelfs zonnebrandcrèmes met een lage beschermingsfactor kunnen de natuurlijke aanmaak van vitamine D al helemaal tegenhouden. Daarbij bevat je dagelijkse dagcrème ook al vaak een beschermingsfactor. Je moet dus een balans vinden tussen je huid beschermen tegen verbranding en je huid blootstellen voor vitamine D aanmaak. Een kwartier tot een half uur onbeschermd in zonlicht  levert echter al voldoende vitamine D op.

Het is onmogelijk dat je via zonlicht een overdosis vitamine D krijgt: je lichaam is hierin zelfregulerend en zet precies genoeg om als nodig is. Bij voedingssupplementen ligt dat anders: bij een structureel teveel kun je je lichaam vergiftigen.

Aan een aantal producten als boter, melkproducten en vitaminedrankjes wordt vitamine D toegevoegd; dit staat dan expliciet vermeld op de verpakking.

Van nature vind je vitamine D in kleine hoeveelheden in gedroogde shiitakes en eigeel en wilde vette vis zoals makreel, zalm, heilbot, tonijn, sardine en haring.  De gemiddelde vis op ons bord komt echter niet van de wilde vangst maar uit kweekvijvers waardoor de vitamine D in deze vissen te verwaarlozen is. Heb je toch een wilde vis te pakken, weet dan dat deze door de vervuiling ook steeds meer toxische stoffen bevat.

Hoewel er in levertraan (olie gewonnen uit de lever van bepaalde vissen) een relatief hoge dosis vitamine D zit, bevat het ook een zeer hoge concentratie aan vitamine A. Vitamine A gaat niet alleen de werking van vitamine D tegen maar kan bij verhoogde inname zelfs giftig zijn.

Wanneer je vitamine D gehalte in je bloed lager dan is dan 50nmol/l spreekt men van een vitamine D tekort. Dit niveau moet liggen tussen de 80nmol/l  en 100nmol/l.

Niemand weet precies wat de oorzaak is van deze wereldwijde tendens, behalve dat onze activiteiten in de laatste decennia meer en meer binnenshuis plaats vinden en we ons vanaf dat moment  ook beter beschermen tegen de zon met beschermende zonnebrandcrèmes. Feit is dat we kunnen spreken van een wereldwijde epidemie. 

Vaak zijn de klachten die duiden op een vitamine D tekort van algemene aard en worden waarom niet altijd toegeschreven aan een vitamine D tekort. Als je echter vaak last hebt van één of meer van de volgende symptomen kan het heel goed zijn dat je een vitamine D deficiëntie hebt:

  • chronische vermoeidheid
  • regelmatig verkouden en griep
  • spierpijn en spierzwakte
  • spierkrampen 
  • gewrichtspijn
  • vatbaarheid voor botbreuken
  • chronische pijnen
  • hoge bloeddruk
  • verminderd concentratievermogen
  • tandvleesaandoeningen
  • lusteloosheid
  • slapeloosheid
  • hoofdpijnen
  • gewichtstoename
  • blaasproblemen
  • constipatie en diaree

Veel Nederlanders hebben een vitamine D tekort, vaak zonder het zelf te weten. Vooral volwassenen ouder dan 50 jaar lopen het risico met een ernstig vitamine D tekort rond te lopen; onderzoek wees enkele jaren geleden uit dat 45% van de Nederlandse mannen en 56% van de Nederlandse vrouwen die zij onderzochten met een vitamine D tekort kampten. De oorzaak van een tekort aan vitamine D kan te maken hebben met:

je leefstijl 
Te weinig blootstelling aan zonlicht omdat men veel te weinig buiten komt. Vooral mensen met een donkergetinte huid dienen ervoor te zorgen dat ze regelmatig naar buiten gaan, omdat zij van nature minder goed UV stralen omzet in vitamine D.

je leeftijd
Bij het ouder worden wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om zonlicht om te zetten in vitamine D. Dit komt o.a. omdat je huid vanaf je 40ste/50ste steeds dunner wordt en  je nierfunctie terugloopt. 

overgewicht
Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, wat betekent dat als je lichaam over veel vetcellen beschikt de meeste vitamine D wordt afgebroken door vetcellen.

Praktische vragen

Nee. Maar dat is ook niet nodig. We werken niet volgens het ‘nine-to-five’ schema.
Vaak kun je om 08.00 uur ’s ochtends al terecht. Tot laat in de avond. De precieze openingstijden vind je onder ‘Vestigingen’.
nb: In de ochtenduren is het vaak rustiger dan ’s avonds.

Zelf iets meenemen is niet nodig, alles ligt al voor je klaar:

  • Gratis make-up removerartikelen om make-up te verwijderen
  • Gratis scrubdoekje
  • Een schone handdoek
  • Gratis reinigingsdoekje
  • Gratis aftersun sachet
  • Gratis haarstylingproducten en deodorants om te gebruiken
  • Een gratis cappuccino, kopje thee of een glas water

Daarnaast verkopen we een breed aanbod presunproducten.

Niet automatisch. Maar je kunt je pas wel bij meerdere studio’s laten activeren. Geef in dat geval in de nieuwe studio aan dat je al een Sunday’s pas hebt. De medewerk(st)er haalt je gegevens dan op via de computer.

Let op!
Tegoeden blijven altijd studiogebonden.

Ga je verhuizen? En verhuis je daarmee ook van Sunday’s studio?
Geef dit dan aan bij je nieuwe Sunday’s studio. De medewerk(st)er haalt via de computer je gegevens op bij de oude Sunday’s studio. Heb je nog een tegoed openstaan? Geen probleem! Dat mag gezellig meeverhuizen.

Verhuis je minder ver weg? 
Geef je nieuwe adres dan ook door in je Sunday’s studio! Anders mis je allerlei voordeel!

Advies vragen

Een natuurlijk proces in de huid zorgt voor een verkleuring: dit heet pigmentatie.
Onder invloed van zonlicht worden de pigmentcellen in je huid gestimuleerd om pigmentkorrels aan te maken. Omdat deze cellen dieper in je huid liggen, moeten ze daarna ook naar de oppervlakte worden vervoerd. De pigmentkorrels zijn oorspronkelijk kleurloos en worden pas in de loop van het ‘transport naar boven' gekleurd en verspreid over het huidoppervlak.

Je kunt je voorstellen dat dit zogenaamde pigmentatieproces tijd nodig heeft. Voor een verantwoorde opbouw zijn daarom meerdere zonbezoeken noodzakelijk. Hoeveel? Dat hangt af van jouw huidtype. Voor een gezonde opbouw trek je een paar weken uit, waarbij je 2 à 3 keer per week komt.

Sunday's werkt met een huidanalyse-apparaat dat je gevoeligheid voor zonlicht nauwkeurig meet. Je plaatst daarvoor de binnenkant van je onderarm op het apparaat. Binnen enkele seconden is de waarde bekend.

4 huidtypes
Iedere huid is in meerdere of mindere mate gevoelig voor zonlicht. De één krijgt snel een kleurtje, terwijl de ander alleen maar lijkt te verbranden. We onderscheiden daarom 4 verschillende huidtypes, waarbij huidtype 1 nooit bruin wordt maar alleen maar verbrandt en huidtype 4 die heel snel bruin wordt en nooit verbrandt.

Huidtype 1
Kun je echt niet bruin worden en verbrand je alleen maar in de zon? Dan behoor je tot het zeldzamere huidtype 1. Ook de zonnebank zal voor jou geen uitkomst bieden! Met dit huidtype zal je noch in de echte zon, noch op de zonnebank bruin worden en is de kans op verbranden constant aanwezig.

Daarbij is de wetgeving hier erg strikt in. De nieuwe Europese regelgeving verbiedt ons mensen met huidtype 1 te laten zonnen.

Aan de hand van een huidanalyse-apparaat meten we je gevoeligheid voor zonlicht.
De computer berekent vervolgens een stappenplan waarmee je op een verantwoorde manier je kleur kunt opbouwen. Het aantal bezoeken dat nodig is voor een gezond kleurtje hangt af van de activiteit van het pigment in je huid. Bij de een wordt er snel pigment opgebouwd, bij de ander heeft dat meer tijd nodig.

Een kleur opbouwen
In het algemeen kunnen we zeggen dat ieder huidtype tijd nodig heeft om een kleur op te bouwen; iemand met een licht huidtype (huidtype 2) heeft hier echter meer zonbezoeken voor nodig dan iemand met huidtype 4.

Moet je je kleurtje nog opbouwen? Dan zul je de eerste weken iets vaker moeten komen om het pigmentatieproces op gang te brengen. Het persoonlijke zonadvies geeft hierin een richtlijn.

Heb je al een vakantiekleurtje? 
Dan kun je dat bijhouden met 1 of 2 korte zonbezoeken per week. Wij adviseren de duur van deze bezoeken te beperken tot ongeveer een kwartier; dit moet voldoende zijn om de pigmentkorrels (die zich na een zonnekuur immers al in de bovenlaag van de huid bevinden) weer bruin te kleuren.

Een rode kleur na het zonnen kan twee oorzaken hebben.
Het kan duiden op een verbrandingsreactie doordat de zontijd toch iets te lang is geweest. Wacht met zonnen tot de roodheid helemaal is verdwenen. Geef het wel aan bij de medewerk(st)er zodat het zonadvies aanpast kan worden.

Of je bent gewoon een beetje rood van de warmte. Deze roodheid is een natuurlijke reactie op de warmte en zal snel verdwijnen.

Het is onverstandig om te zonnen met een verbrande huid. Wacht tot de roodheid helemaal is verdwenen en bouw je kleur daarna voorzichtig weer op.

Wetenschappelijk staat onomstotelijk vast dat verbranden niet goed is voor de huid. Er zijn echter nog steeds mensen die denken dat je eerst moet verbranden om bruin te kunnen worden. Onzin! Doordat je vervelt duurt het alleen maar langer en krijg je een vlekkerig resultaat.

Het zonadvies van Sunday's is er daarom altijd op gericht de kleur op een verantwoorde manier op te bouwen waarbij het risico van verbranding tot een minimum wordt verkleind. Het resultaat is een gezond en duurzaam kleurtje.

Nee, nog niet! Sunday's laat geen personen onder de 18 jaar zonnen. We houden ons daarbij strikt aan de wettelijke voorschriften.

Er zijn 2 belangrijke redenen waarom je nog even moet wachten:
• Je jonge huid is nog niet volgroeid en extra gevoelig voor de ontwikkeling van moedervlekken.
• Je immuunsysteem (de weerstand) is nog niet volgroeid en kan door een teveel aan zonlicht onherstelbaar worden beschadigd.

Je mag wel gebruik maken van de iSpray, onze volautomatische spray cabine. 

Ja! Zeker als je vaker komt zonnen. Wij raden aan om je huid zowel voor als na het zonnen te verzorgen met verzorgende zonnebankproducten.

Waarom een presun?
• De huid wordt optimaal voorbereid op het zonnen
• Het natuurlijke pigmentatieproces wordt gestimuleerd en versneld
• Daardoor kunnen de zontijden kort worden gehouden
• De verzorgende bestanddelen houden je huid soepel en zacht
• Daardoor blijft je huid mooier en langer bruin

Let op!
Zonnebankproducten zijn anders van samenstelling dan zonnebrandproducten. De laatstgenoemde producten bevatten een SPF (Sun Protection Filter) dat, afhankelijk van de waarde, de UV-straling van de zon gedeeltelijk filtert. Bij een zonnebank, waar je onder gecontroleerde omstandigheden zont, is een SPF niet nodig. Het teveel aan UV-straling wordt al gedoseerd door de filters van de zonnebanklampen.

Ja! Het is belangrijk dat je je huid goed verzorgt. Daardoor blijft hij soepel en zacht en blijft  je kleurtje langer zitten. Wij vinden het zelfs zo belangrijk dat we je bij elk zonbezoek een gratis sachet aftersun aanbieden.

Technische vragen

De straling van de zonnebank is niet gevaarlijker dan die van de zon. De zonnebank bevat namelijk dezelfde UV-straling als de zon. Bij de zonnebank zon je echter onder gecontroleerde omstandigheden doordat de UVA/UVB verhouding vaststaat en de zontijd is aangepast aan jouw huidtype.

Het zonadvies van Sunday's zorgt ervoor dat je op een verantwoorde manier bruin wordt zonder te verbranden. Zonnen is op die manier veiliger dan een dagje op het strand liggen. Maar overdrijf het niet. Overdaad schaadt!

Net als bij zonlicht, bevat het licht dat uit onze zonnebanken komt ook UVA en UVB. Zowel UVA als UVB zijn nodig om het natuurlijke pigmentatieproces in je huid op gang te brengen. UV-filters zorgen er voor dat slechts een beperkt gedeelte van de beide stralingsgebieden door wordt gelaten. Hoe de hoeveelheid UVA en UVB zich verhoudt, verschilt per type zonnebank.

Medische vragen

Jeuk na het zonnen kan meerdere oorzaken hebben:


Onverhoopt toch verbrand? De meest voorkomende plekken die verbranden zijn hals, décolleté, buik, liezen of billen.
Ben je op een van deze plekken rood? Waarschijnlijk duidt het dan op een verbrandingsreactie die aangeeft dat de zontijd toch te lang was voor jouw huidtype. Deze roodheid kan gepaard gaan met jeuk. Een lauwe douche en smeren met een verkoelende aftersun verzachten de verschijnselen.

Een allergische reactie?
Soms duidt jeuk op een allergische reactie. In dat geval ben je gevoelig voor UV-straling en/of de warmte. Je zult de volgende keer voorzichtiger te werk moeten gaan. Korter zonnen op een lichter type zonnebank.

Of een overgevoeligheidsreactie?
In enkele gevallen is roodheid en/of jeuk te wijten aan een overgevoeligheidsreactie als gevolg van bepaald medicijngebruik in combinatie met zonlicht. Slik je bepaalde medicijnen? Raadpleeg de bijsluiter op bijwerkingen. Raadpleeg bij twijfel je huisarts.

Vraag om advies
Geef dergelijke verschijnselen ook aan bij de medewerk(st)ers. Zij denken met je mee en passen het oorspronkelijke advies aan.

Proefzonnen
Bij Sunday's krijg je altijd een uitgebreide huidanalyse en onze medewerk(st)ers hebben een professionele training gevolgd. Kom een keer proefzonnen met korting en vraag om advies. Met een klantenpas kunnen we altijd je zongeschiedenis bekijken en weten onze medewerk(st)ers precies wat het beste is voor jouw huid, ook als de volgende keer een nieuwe medewerk(st)er je helpt.

 

Uit ervaring kunnen we zeggen dat dit in het algemeen geen probleem hoeft op te leveren.
Wel is er kans op een zwangerschapsmasker doordat de hormoonhuishouding verandert. In dat geval kunnen er pigmentvlekken in het gezicht van de zwangere vrouw ontstaan. 

Blijf wel goed smeren! 
Je huid rekt tijdens de zwangerschap steeds meer op en verdient dus extra verzorging.

Raadpleeg bij twijfel je verloskundige of huisarts.

Het ontstaan van witte plekken op de huid kan verschillende oorzaken hebben.
Zitten de plekken onder de schouderbladen of net boven de billen? Dan zijn het waarschijnlijk gewoon drukpunten van het zonnen op de zonnebank. Dit is eenvoudig te verhelpen door de laatste minuten op je buik te gaan liggen.

Het kunnen ook onschuldige pigmentvlekken zijn. Daar kun je weinig tegen doen.

Breiden de vlekken zich uit? Dan kan er sprake zijn van een schimmelinfectie. In dat geval verwijzen we je naar je huisarts.

Bij twijfel adviseren we je altijd naar de huisarts te gaan.

Sommige medicijnen kunnen onder invloed van zonlicht een allergische reactie veroorzaken.
Dit staat bijna altijd vermeld in de bijsluiter.

Raadpleeg bij twijfel je huisarts.